13. juni 2009

Bogomtale: "Danske træer fra sagn og tro"


Skrevet af Mads Lidegaard
Udgivet af Nyt Nordisk Forlag, 2006

"Danske træer fra sagn og tro" er først og fremmest en fortegelse over træer - både eksisterende og forsvundne - hvortil er knyttet et sagn, overtro eller anden historie. Det er spændende at læse om det forhold der har eksisteret mellem de gamle kæmper og landets befolkning i de indledende kapitler i bogen.
Lidegaard fortæller bl.a. om øjetræer, mindetræer, brandtræer, ulykkestræer, ønsketræer, gårdtræer, tingtræer, majtræer, pesttjørne, spøgetræer, mytologiske træer, romantiske træer, historiske træer og den nye type: suttetræer.
De enkelte træsorter beskrives også i form af deres kraft og magi.
At skabe denne fortegnelse over Danmarks gamle sagntræer, har været et enormt arbejde, med en uvurderlig værdi for os og eftertiden!
Selve fortegnelsen er inddelt i landsdele, og bogen afsluttes med kort over træernes placering. Jeg har da opdaget nogle træer fra min barndomsegn, som jeg helt klart har tænkt mig at besøge, næste gang jeg tager "hjem". Træer som jeg ikke anede eksisterede. (Der kommer sikkert et indslag på bloggen her senere om det lykkedes mig at opspore dem ude i skoven...)
Måske du selv skulle prøve at opspore de gamle træer i din nærhed og besøge dem?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar