30. august 2009

Vikingekjoler kan være mange ting...

Søger du på nettet efter mønstret til en vikingekjole, er det ikke sådan lige til at finde en udførlig og gennemarbejdet syvejledning endsige selve mønstret - for en vikingekjole kan være mange forskellige ting. Der findes fx:
  • Hjemmelavede kjoler (dvs. designet efter fantasien)
  • Kjoler der efterligner fund
  • Rollespilskjoler (der dog tit stiller store krav til autencitet)

Hvor begynder man så lige når man bare gerne vil lave en "helt almindelig vikingekjole", sådan en som de gik i til hverdag? Jeg har fundet rigtigt mange beskrivelser af, hvad man gik i -men når man skal i gang med at sy, synes jeg ikke, at der kommer så mange præcise vejledninger frem. Tager du på et vikingemarked, ser du mange smukke kjoler - så nu er der nok kun den udvej tilbage, at jeg også må være kreativ og finde håndarbejdsgenet frem og gå i gang efter granskning af de stegtegninger, jeg kan finde på nettet og i et par biblioteksbøger.

Den blegede hør er købt, vasket og tørret - har lagt og ventet hele sommeren - så nu må jeg igang!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar