16. september 2007

"Vikingetiden i Danmark" af Frank Birkebæk, 2003


Denne bog må vel nærmest betegnes som grundbogen, hvis der fandtes et fag i skolen, der hed "Vikingetiden". Den beskriver meget detaljeret, (men bestemt ikke kedeligt), en række meget centrale elementer af vikingetiden. Bogen bygger sine udsagn på historiske kilder og arkæologiske fund, og har bestemt sin kildekritik iorden, - men den er jo også skrevet af Frank Birkebæk, der er cand.phil. i historie og leder af Roskilde Museum. Af emner der tages op kan nævnes vikingetidens: landbrug, landsbyerne, huset og dets indretning, beklædning og møbler, togter, erobringer og bosættelser, handel og bygrundlæggelse, samt håndværk og kunst. Det sidste kapitel omhandler især Harald Blåtand og hans rolle, som landets første konge, i at samle det danske rige og gøre danerne kristne.

"Vikingetiden i Danmark" kan varmt anbefales til alle, der gerne vil have et seriøst indblik i mange af vikingetidens facetter. Det er bestemt en bog som beriger, og efter endt læsning, har man fået et godt billede af hvad vikingetiden bød på af livsbetingelser og afgørende forandringer for dens folk.

2 kommentarer:

  1. Det lyder til at være en spændende fremstilling, men jeg bliver lidt nervøs, når jeg læser om "Harald Blåtand og hans rolle, som landets første konge".

    Er det en gengivelse af bogens indhold, eller er det Christina Johansens fortolkning?

    Danske konger kendes langt tidligere, f.eks. fortæller de frankiske årbøger om, hvordan Karl den Store og danernes kong Hemming i 811 sluttede fred ved Ejderen. Dannevirke (: danernes forsvarsværk) dateres dendrokronologiske til 737, kun lidt senere end Kanhavekanalen på Samsø. Se evt. Olaf Olsens bog "Da Danmark blev til", som argumenterer for, at riget må have været samlet allerede i 700-årene.

    SvarSlet
  2. Da det efterhånden er ret længe siden jeg læste bogen, og jeg desværre ikke har den til at stå på reolen, kan jeg ikke give dig et konkret svar på dit spørgsmål. Ud fra den måde jeg har skrevet anmeldelsen på, mener jeg, at jeg gengiver min egen opfattelse af bogens tekst - at det så er lidt uklart, hvad jeg mener med begrebet "den første konge", kan vi da godt blive enige om. Det kommer vel helt an på, hvordan man definerer ordet "konge", og hvad man mener med ordet "Danmark".

    SvarSlet